چکیده هدف از این مقاله معرفی و نقد مختصر کتاب «رشد زبان و گفتار کودکان فارسی زبان»، اثر خانم ناهید جلیلهوند است. این کتاب در واقع گزارش گونهای از یک مطالعة پژوهشی است که به شیوة مطالعة موردی بر دو کودک پسر و دختر از سن 12 تا 60 ماهگی انجام شده است. پژوهشگر این دو کودک را تصویربرداری، مشاهده و گفتار آنها را ثبت کرده و یافتههای خود را به عنوان روند رشد زبان و گفتار در کودکان فارسی زبان ارائه نموده است. شکل کلی کتاب برای استفاده مطلوب است و مختصری ویرایش و تغییر در صفحه آرایی نیاز دارد اطلاعات برای خواننده بهتر قابل استفاده شود. محتوای کتاب بیشتر از نظر روش پژوهشگری ملاحظه شده است. رعایت اصول مطالعة موردی برای رسیدن به اعتبار درونی و بیرونی نقطه ضعفهایی در این اثر به جا گذاشته است که مهمترین آن تعمیمپذیری یافتههاست. در واقع این یافتهها رشد زبان و گفتار کودکان فارسی زبان نیست و تنها به دو کودک مورد مطالعه محدود میشود. این پژوهش در کنار مطالعات دیگر و تکمیلی است که میتواند تعمیم یابد و به عنوان ادعا شده برای خود دست یابدبر همین اساس چک لیست انتهایی کتاب برای ارزیابی و تشخیص قابل استفاده نیست.